Külföldi sajtó Magyarországról – Amerikai és európai lapok a strasbourgi vitáról és a magyar politikáról

Bécs, Berlin, Brüsszel, London, New York, Párizs, Varsó, 2012. január 19., csütörtök (MTI) – A vezető nemzetközi lapok csütörtökön széles körben kommentálták a Magyarországról rendezett szerdai európai parlamenti vitát ás Orbán Viktor miniszterelnök szereplését.

A Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) című konzervatív német lapban Georg Paul Hefty kifejtette: a szerdai vita az EP-ben “egyszerre sokat és keveset jelent”. Keveset, hiszen a vita “hajszálpontosan a pártpolitikai frontvonalak mentén haladt”, ugyanakkor sokat, mert Barroso, az Európai Bizottság elnöke világossá tette, hogy a vita “nem Magyarország ellen, hanem Magyarországgal és Magyarországért” zajlik.
http://www.faz.net/aktuell/politik/europaeische-union/ungarn-und-die-eu-in-der-hoehle-der-loewen-11612991.html

A Die Welt című konzervatív lap szintén címoldalon közölt kommentárt.

http://www.welt.de/print/die_welt/politik/article13822524/Ungarn-lenkt-ein-und-gibt-sich-dennoch-unbelehrbar.html
A Financial Times Deutschland című (FTD) című üzleti lap Orbánról lepereg Európa bírálata című írásában az olvasható: az uniós intézményekkel szemben Orbán kompromisszumkészséget mutat, odahaza pedig egy kampány áldozataként mutatja be magát.
Az FTD a Schmitt Pál elleni plágiumvád kapcsán Az Egyetem vizsgálja a magyar Guttenberget című beszámolóban azt írta: a Schmitt elleni vádak újabb gondot jelentenek a kormánynak, amelyre e probléma nélkül is erős nyomás nehezedik.

A Berliner Zeitung című baloldali lapban az Orbán bonapartizmusa című kommentár kiemelte: “talán egy gyorsan növekvő ellenzéki mozgalomnak sikerül még a pénzügyi összeomlás előtt véghezvinni a demokratikus stabilizációt Magyarországon”.
http://www.berliner-zeitung.de/meinung/kolumne-orbans-bonapartismus,10808020,11472428.html

A Spiegel Online az Európa jobboldali szemtelenje címmel Orbán Viktorról közölt összeállítást.http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,809783,00.html

A Financial Times szerint Orbán Viktor békülékeny hangnemet használt “az Európai Unióval vívott csatájában”, igyekezve lecsillapítani az EP indulatos tagjait. A londoni gazdasági napilap szerint a kormányfő teljesítménye éles kontrasztban állt a médiatörvény ügyében tavaly ugyanitt lezajlott harcias fellépéssel.

A baloldali The Guardian szerint Orbán Viktor “taktikai visszavonulót fújt”, ígéretet téve a felpanaszolt ügyek megvizsgálására.
A konzervatív The Times szerint a magyar miniszterelnök békülékeny hangvétele tükrözi, milyen égetően szükséges számára az EU és az IMF segítségének elnyerése.

A konzervatív francia Le Figaro szerint Orbán Viktor “megpróbálta eloszlatni az EU haragját”: tudatosan kerülte a rá jellemző “villongást”, “összecsapást”, amitől sokan tartottak az Európai Parlamentben és feltehetően Budapesten is. “Szinte unalmassá vált szónokként” minden bírálatot jogi és szakértői kérdéssé szűkített.
http://www.lefigaro.fr/international/2012/01/18/01003-20120118ARTFIG00671-viktor-orban-s-efforce-d-apaiser-le-courroux-de-l-ue.php

Viktátor Strasbourgban védi meg magát címmel számolt be az EP-vitáról a Libération. A francia baloldali lap szerint a miniszterelnök – “ahogy az várható volt – bársonyos kezűnek mutatkozott”, és csak a baloldaliak, a zöldpártiak és a liberálisok bírálták őt, a jobboldal – a brit konzervatívokat kivéve – és a szélsőjobboldal viszont megtapsolta. http://www.liberation.fr/monde/01012384332-le-viktator-plaide-sa-cause-a-strasbourg

A Le Soir című baloldali liberális brüsszeli lap arról írt: Orbán Viktor azt a taktikát választotta, hogy a legjobb védekezés a támadás. A lap kiemelte: a magyar konzervatív politikus párbeszédre szólított fel, de távolról sem ismerte el, hogy nem tartja tiszteletben az európai értékeket, ehelyett részletkérdésekre összpontosított.

A Rzeczpospolita című konzervatív lengyel lap a közép-európai országok közös érdekeiről írt: Varsónak nem érdeke, hogy Brüsszel az új tagállamokat “ifjabb, szegényebb testvéreinek tekintse, és mint diákokat fenyítse, ha – véleménye szerint – távolodni kezdenek az európai értékektől”.

A Die Presse című konzervatív osztrák napilap megjegyezte: Orbán Viktor “szokatlanul szelíden” lépett fel. A lap a vita a konzervatívok és a többi pártcsalád közötti vitává alakult át.
http://diepresse.com/home/politik/eu/724963/Orbn-verspricht_Gesetze-werden-korrigiert

Othmar Karas, az Európai Parlament osztrák alelnöke a Die Pressének úgy nyilatkozott: ha valaki vét az uniós jog ellen, meg kell vitatni és unión belül megoldani a kérdést, “ehhez nincs szükség az IMF-re és (Hillary) Clinton levelére”. Szerinte “a pártpolitikai viták azonban nem használnak, és a kioktató mentalitás már Ausztria esetében sem segített”-mondta.http://diepresse.com/home/politik/eu/724965/Karas_OberlehrerMentalitaet-war-schon-bei-Oesterreich-ungerecht

Prőhle Gergely helyettes külügyi államtitkár a News című osztrák hetilapnak kijelentette, Magyarország gazdasági helyzete sokkal jobb, mint Görögországé. Azt mondta, mivel az ellenzék gyenge és megosztott, nincs más választása, mint a nemzetközi sajtó és az Európai Parlament révén kívülről nyomást gyakorolni.
http://www.news.at/articles/1203/510/316829/krise-ungarn-banken-einfluss-presse

Magyarországot felemészti “az áljobboldal és az álbaloldal közötti hideg polgárháború” – írta a The New York Timesban Magyarország bóvli demokráciája című publicisztikájában Konrád György író. Szerinte az új alkotmány célja egy, a Horthy- és a Kádár-rendszeréhez hosszú kormányzás biztosítása, de ez, a két előző “propagandára és hiszékenységre épülő” rendszerhez hasonlóan össze fog omlani. http://www.nytimes.com/2012/01/19/opinion/hungarys-junk-democracy.html

MTI

Nemzeti InternetFigyelő